Retry Corner Right Corner Left

زندگی مثل سابق نخواهد بود

در آستانه دنیای مبتنی بر خدمات آنلاین

سخن گفتن دربارۀ امروز کار دشواری‌ست چراکه هر لحظه چیزی در حال تغییر است. ضریب‌نفوذ اینترنت موبایل در ایران هر روز افزایش پیدا می‌کند. طبق آمار رسمی تا اواسط سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲ میلیون کاربر از اینترنت موبایل و حدود ۹ میلیون نفر از اینترنت ADSL بهره می‌برند. بر اساس آمار دیگری، ۴۰ میلیون نفر در ایران از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. هر کسب و کاری این اعداد و ارقام را از زاویۀ دید خود می‌بیند و قطعاً موفق کسی‌ست که بی‌تفاوت از کنارشان نگذرد.

کسب و کارهای نو در دنیای نو

حجم دسترسی روزافزون به اینترنت، مساوی‌ست با افزایش ضریب نیاز به خدمات مبتنی بر سامانه‌ها و فناوری‌های هوشمند. کسب و کارهای سنتی که از این شتاب بی‌مهار غافل‌اند طبیعتاً دیر یا زود با هیولای شکست دیدار می‌کنند. اما آن‌هایی که هوشمندترند برابر هر تغییری واکنش‌گرا هستند. اصول مشخص است، آنچه تغییر می‌کند استراتژی مواجهه با تغییرات و پدیده‌های نو است. نیکلاس کار در کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» با ظرافت به این نکته اشاره می‌کند که پدیده‌های نوظهور فناورانه، رفتارهای ما را تغییر می‌دهند. می‌توانیم به‌خوبی نشانه‌ها و نمودهایش را ببینیم: اگر تا دیروز گوگل صرفاً ابزاری برای کاویدن صفحه‌های وب بود، امروز «گوگل‌کردن» یا Googling یک فعل پذیرفته‌شده در فرهنگ‌های لغت است. مثال‌های دیگر از دست به‌زودی بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر تا دیروز «دربست گرفتن» یک فعلِ رایج در زبان بود، امروز دیگر کمتر کسی دربارۀ آن حرف می‌زند چون روش‌ها تغییر کرده‌اند و این تغییر ناشی از دگرگونی ابزارها و شتاب و گستردگی نوآوری در پدیده‌های فناورانه است.

جهان و رفتارهای ما باشتاب تغیر می‌کند

هیچ بعید نیست در همین لحظه گروهی مشغولِ آزمودنِ تازه‌ترین محصولِ فناورانه در زمینۀ خدماتِ اجتماعی یا شخصی باشند. اگر سامانۀ هوشمندی برایِ نمایشِ زندۀ ایده‌ها وجود داشت، احتمالاً روی نقشه تعداد زیادی نقطۀ رنگی می‌دیدیم. فردا، روز مرگ افعال قدیمی و تولد افعال نو است. خدمات، کم‌کم از بسترِ سنتی خارج می‌شوند و سازوکاری آسان‌تر پیدا می‌کنند.

آنچه باید اتفاق بیفتد، در لحظه‌های پیش رو اتفاق می‌افتد. اپلیکیشن‌ها رفتارهای ما را تغییر می‌دهند و نیازهای مختلف حالا با روش‌های نو تأمین می‌شوند. اینکه همچنان روش‌های سنتی را انتخاب کنیم یا به سادگی و دلپذیریِ خدمات اطمینان کنیم، یک انتخابِ استراتژیک است.